Friday 5 January 2018

KURSUS ASAS PERTANIAN (29 NOVEMBER 2017)

Bismillahirrahmanirrahim.Assalamualaikum & hai pengunjung blog kami,Kami ingin mengimbas kembali tentang program yang dianjurkan kami iaitu KURSUS ASAS PERTANIAN yang telah disertai oleh 30 orang peserta yang terdiri daripada golongan wanita yang berasal dari Pontian,Johor . Kursus tersebut diadakan di Unit Pertanian Fakulti Pendidikan.


pada pukul 8:30 minit pagi para peserta hadir dan majlis pon dimulakan. Pengacara majlis telah menjemput Dr husna untuk memberi sedikit kata-kata aluan dan slot pertama dijalankan iaitu slot penerangan tentang baja organik yang diterangkan oleh saudara Mohammad Khairuddin bin roslan.





slot 1 : baja organik.

baja organik terbahagi kepada 4 iaitu baja ikan, baja buah, baja sayur, dan baja telur. setiap satu diterangkan oleh saudara khairuddin cara untuk membuat baja organik. setiap peserta telah dibekalkan bahan rujukan sebagai nota untuk mereka faham dan boleh dilakukan dirumah.



slot 2 : Nutripot

nutripot merupakan teknologi alaf ini yang mampu membantu semua golongan untuk mempunyai tanaman sendiri tanpa mengira faktor usia dan kesibukan seseorang. 

kerana kelebihan nutripot adalah menjimat kan masa dan memerlukan kos yang sedikit apabila menggunakan bahan terpakai sahaja.

bahagian ini diterangkan oleh saudara Wan muhammad Ali dan dibantu oleh saudari Nur Fathin Zafirah.






untuk slot 3 ialah sesi praktikal dimana para peserta perlu melakukan sendiri apa yang telah diajar sebentar tadi. slot ini dilakukan bersama-sama dengan kama para pelajar yang menganjurkan seminar tersebut.



selepas  usai sudah semua slot yang dirancang, majlis ditutup dengan memberi cendrahati berbentuk sijil kepada para peserta atas kesungguhan mereka menghadirkan diri dan memberi komitmen yang baik sepanjang seminar dijalankan.


gambar bersama ketika kursus :)


No comments:

Post a Comment

KURSUS ASAS PERTANIAN (29 NOVEMBER 2017)

Bismillahirrahmanirrahim.Assalamualaikum & hai pengunjung blog kami,Kami ingin mengimbas kembali tentang program yang dianjurkan kami ia...