Friday 5 January 2018

PROSES PENANAMAN JAGUNG

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Hari saya akan berkongsikan tentang penanaman jagung yang telah kami usahakan. Penanaman jagung mengambil masa yang agak lama berbanding sayur-sayuran daun yang kami usahakan sebelum ini.
contoh benih jagung yang diberikan oleh pensyarah kami

Sebelum itu,
Langkah pertama dalam proses penanaman jagung ini ialah penyedian batas. Kami perlu mengubahsuai batas kami atas sebab kami mengalami masalah rumpai pada penanaman sayur yang lepas. Pertama sekali, pastikan tiada rumpai atau tumbuhan liar yang membiak di atas batas untuk mengelakkan berlakunya persaingan antara pokok jagung dengan rumpai.

Untuk mengelakkan rumpai/tumbuhan liar membiak dengan banyak di atas batas, kami menggunakan alternatif lain iaitu dengan menggunakan plastik sukupan iaitu plastik silvershine. Bahagian yang berkilat diletakkan diletakkan di bahagian atas supaya cahaya matahari dapat dipantulkan.

Seterusnya, setelah plastik sukupan di pasang, tebuk lubang pada plastik tersebut yang mewakili lubang setiap anak benih. Kebaikan menggunakan sukupan adalah anda hanya perlu merumpai di kawasan tanah dalam lubang yang anda tebuk.


 Setelah selesai, kami menyemai bijih benih kami di setiap lubang tesebut. Tanaman jagung ini perlu disiram dua kali sehari iaitu pada waktu pagi dan petang. Elakkan menyiram pada waktu panas seperti tengah hari.

SETELAH SEMINGGU,

Kami mendapati tanaman jagung kami telah rosak akibat serangan haiwan atau serangga perosak. Hal ini kerana kemungkinan kerana benih jagung yang bersifat manis.

Gambar menunjukkan anak jagung yang rosak 


Oleh itu, sebagai jalan penyelesaiannya kami telah diberikan penyembur racun semut oleh En. Abang dan kami telah menyembur di keliling batas kami. *Pastikan racun tidak disembur terus ke atas pokok jagung. Semburkan di sekeliling batas sahaja untuk mengelakkan pokok layu atau mati kerana racun adalah bersifat panas. Kami juga telah membuat orang-orang bagi mengelakkan burung dating merosakkan tnaman kami.

Setelah segala inisiatif digunakan, tanaman kami telah menunjukkan perkembangan yang baik. Jadi kami teruskan penjagaan seperti yang dirancang. Kami juga telah membuat jadual bagi penyiraman jagung ini agar tiada hari yang tidak disiram.

No comments:

Post a Comment

KURSUS ASAS PERTANIAN (29 NOVEMBER 2017)

Bismillahirrahmanirrahim.Assalamualaikum & hai pengunjung blog kami,Kami ingin mengimbas kembali tentang program yang dianjurkan kami ia...