Monday 18 September 2017

13 SEPT 2017 (2.00PM-5.00PM)

ASSALAMUALAIKUM.


  Di sini kami akan berkongsi beberapa pengalaman kami dalam menjayakan projek peladangan dalam subjek SPPL1212 kursus Ijazah Sarjana Muda Teknologi dan Pendidikan (Kemahiran Hidup).

  Pada pertemuan pertama, kami diperkenalkan dengan tempat atau tapak yang akan kami jayakan

 Kami ditugaskan untuk membersihkan kawasan berkenaan dengan menggunakan alatan yang disediakan *sarung tangan sila pakai ye untuk mengelakkan tangan merah atau luka*. Dengan keadaan cuaca yang panas kami bertungkus lumus membersihkan kawasan tersebut yang penuh dengan batu bata kerja dari senior kami yang lepas. *diingatkan pakai lah topi petani untuk melindungi muka daripada panas terik mentari :)* . Kami disediakan dengan pelbagai alatan seperti cangkul dan kereta sorong.
   
     Beberapa orang pelajar lelaki turut ditugaskan untuk memotong kayu untuk tujuan pembahagian batas. Setelah selesai membersihkan tapak, kami mula untuk membina bartas untuk penanaman kami. Jadi, kami diberi tempoh selama seminggu untuk menyiapkan batas kami dengan bantuan alat bajak tanah yang dikenali sebagai 'KUBOTA'

RUANGAN ILMU: 

 Kubota ialah sejenis mesin yang digunakan untuk pembajakan dan menggaru tanah. Kubota dicipta
takan dengan pelbagai saiz.


InsyaAllah akan disambung SEKIAN.

1 comment:

  1. Assalamualaikum...
    Saya berminat utk membeli jentera Kubota, tetapi apabila saya Google "Kubota", hanya jentera besar seperti traktor, adakah Kubota mempunyai jentera kecil dan apakah spesifikasi jentera yg sesuai bagi ruang tanah yang kecil?

    ReplyDelete

KURSUS ASAS PERTANIAN (29 NOVEMBER 2017)

Bismillahirrahmanirrahim.Assalamualaikum & hai pengunjung blog kami,Kami ingin mengimbas kembali tentang program yang dianjurkan kami ia...